Hoitotyön auttamismenetelmät ja hoitosuhdetyöskentely
Mielenterveyshoitotyötä toteutetaan
usein moniammatillisen ryhmätyöskentelyn avulla. Hoitoryhmä koostuu
lääkäreistä, hoitajista ja tarpeen mukaan erityistyöntekijöistä, kuten mm.
psykologit ja sosiaalityöntekijät. Hoitoryhmät voivat olla myös kiinteitä,
samalla kokoonpanolla toimivia tai vaihtuvia. (Kanerva – Kuhanen –
Oittinen – Schubert – Seuri, 2010).
Hoitosuhde on ammatillinen suhde, jonka perustana ovat
hoitotyötä ohjaava lainsäädäntö ja ammattieettiset periaatteet sekä hoitajan
riittävä tiedollinen ja taidollinen ammattitaito. Hoitosuhteen elementtejä
ovat huolenpito, luottamus, empatia, distanssia, transferenssitunteet ja
vastarinta. (Heikkinen-Peltonen – Innamaa – Virta, 2014).
Edellytys yhteistyösuhteen toimimiseen on, että
hoitaja kehittää itseymmärrystään. Ammatillinen rooli mahdollistaa potilaan
voimavarojen, selviytymiskeinojen ja resurssien huomioimisen. Hoitaja on itse
keskeinen työväline mielenterveyshoitotyössä, mikä edellyttää kykyä käyttää
omaa persoonallisuuttaan työvälineenä. Jokainen yhteistyösuhde potilaan ja
hoitajan välillä on aina ainutlaatuinen ja muodostuu yhteistyön edetessä. Yhteistyösuhteessa
keskeisessä asemassa on hoitajan ajatusten ja tunteiden reflektointi. Hoitaja
pääsee lähelle potilasta ja kykenee kuulemaan ja ymmärtämään, mitä potilas
haluaa sano, pohtimalla potilaan herättämiä tunteita ja ajatuksia. (Kanerva –
Kuhanen – Oittinen – Schubert – Seuri, 2010).
Hoitosuhteeseen liittyy paljon huolenpitoa ja
välittämistä. Kaiken perustana on luottamuksen rakentaminen molempien
osapuolien välille. Hoitosuhteessa hoitajan perustaitoihin kuuluvat
tilanteen sopivan distanssin eli välimatkan säätely ja
ylläpitäminen fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti. Distanssin
säätelyllä pyritään vähentämään potilaan liiallista riippuvuuden tarvetta.
Välimatkan säätelyssä on kyse, että kunnioitetaan toisiaan erillisinä
yksilöinä. (Heikkinen-Peltonen – Innamaa – Virta, 2014).
Kiinnostus kehittää itseymmärrystään on edellytyksenä
työskentelyyn mielenterveyshoitotyön parissa. Tämä tarkoittaa sitä, että
hoitaja kykenee tiedostamaan ja erittelemään tunteitaan. Tunnetietoisuuden
kehittyessä ja hoitaja ymmärtää omia tunteitaan ja niiden syyn ja merkityksen,
kykenee hän paremmin ymmärtämään ja erottamaan myös potilaan tunteet.
Tunnetietoisuuden kehitysprosessi on pääasiassa yhdensuuntainen. Hoitaja ei voi
näyttää ja jakaa omia tunteitaan samalla tavalla kuin potilas, tässä tulee
parhaiten ammatillisuus esille. Potilaalle täytyy taata mahdollisuus tutkia
turvallisesti omia ajatuksiaan, tunteitaan ja itseään. (Kanerva – Kuhanen –
Oittinen – Schubert – Seuri, 2010).
Lähteet:
Heikkinen-Peltonen, Riitta – Innamaa, Marja –
Virta, Marjut 2014. Mieli ja terveys. Porvoo: Bookwell Oy.
Kanerva, Anne – Kuhanen, Carita – Oittinen, Pirkko –
Schubert, Carla – Seuri, Tarja 2010. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki:
WSOYpro Oy.
Hyvin tiivistetty kirjoitus hoitosuhteesta ja sen muodostamisesta! Hyvä kun toit esille hoitajan tunnesäätelyn tärkeyden. Se tuo varmasti haasteita jokaiselle hoitajalle mielenterveyshoitotyössä, kun omia tunteitaan ja ajatuksiaan ei voi potilaalle ilmaista samalla tavalla kuin potilas hoitajalle.
VastaaPoistaHyvin tuotu oleelliset ja tärkeä asiat esille hoitosuhteesta. Tarkasti kuvattu hoitajan ja potilaan välistä työskentelysuhdetta ja otettu huomioon ammatillisuuden säilyminen. Ja tottahan on, että hoitajan täytyisi kehittää itseään jatkuvasti ja tämä varmasti painottuu vielä mielenterveys ja päihdehoitotyössä. Hyvä teksti!
VastaaPoistaSelkeä ja hyvin koottu teksti! Sain hyvän käsityksen siitä, mikä hoitosuhde on ja mitä siihen liittyy. Viimeinen kappale on myös tärkeä ymmärtää.
VastaaPoistaOlit kuvannut osia auttamiskeinoista hyvin. Auttamiskeinot mt&päihde hoitotyössä ovat ihan samat kuin muussakin hoitotyössä eri sektoreilla. Itseymmärrys ja tunnetietoisuus olivat hyviä nostoja.
VastaaPoista